Mistä tiedän onko minulla suorien vatsalihasten erkauma?

Suorien vatsalihasten erkauma eli Diastasis Rectus Abdominis on useimmiten raskaudesta johtuva seuraus siitä, kun vatsalihásten välissä oleva valkoinen jännesauma, Linea Alba, venyttyy, eikä välttämättä palaudu entiselleen spontaanisti synnytyksen jälkeen. Erkauman esiintyvyys on 100% raskausviikolta 35 saakka, joten jokainen synnyttäjä hyötyy oikeanlaisesta ohjauksesta ennen ja jälkeen synnytyksen.

Vatsalihasten erkauman spontaania palautumista tapahtuu eniten noin  2-3kk aikana synnytyksen jälkeen, joilloin harjoittelussa on hyvä huomioida ettei ainakaan omilla toimilla hukkaa tätä etsikko aikaa tekemällä erkaumaa pahentavia harjoitteita.

Vatsan alueella oleva jännesauma, eli Linea Alba on siis otettava huomioon harjoittelussa, jotta sen jäntevöityminen saadaan tapahtumaan uudelleen raskauden jälkeen.

Moni äiti saattaa hakeutua fysioterapiaan erkauman aiheuttamista kosmeettisista syistä johtuen, kuten itseä häiritsevän pömppövatsan vuoksi. Erkauman kuntoutus on kuitenkin ennen kaikkea tärkeässä roolissa kun halutaan ehkäistä mahdollisia selkäkipuja tai lantionpohjan ongelmia. Lantionpohjan toiminta onkin tärkeä osa koko keskivartalon toimintaa ja sitä ei voi jättää huomioimatta myöskään erkauman kuntoutuksessa.

Edelleen ehkä yleisin kysymys vastaanotolla synnyttäneillä äideillä on, paljonko on suorien vatsalihasten väli senteissä? Väli voi olla kuitenkin jo luonnostaan erilainen ja oleellisempaa on, kuinka jännesauma käyttäytyy ja välittyykö voimat oikean ja vasemman puolen välillä. Hyvin hoikallakin henkilöllä, jonka suorien vatsalihasten väli on lähes kuroutunut kiinni, saattaa olla kuntoutusta vaativa jännesauma, joka tunnusteltaessa sormilla upottaa ja jonka jäntevyys puuttuu. Toisaalta kolmen sormen levyinen väli suorien vatsalihasten välissä, yhditettynä napakkaan ja jäntevään jännesaumaan , saattaa olla oikein hyvin palautunut ja tukea keskivartaloa loistavasti yhdessä lantionpohjan ja optimaalisen palleahengityksen kanssa.

Alla olevista kuvista näet hieman, kuinka jännesauman tulisi käyttäytyä toiminnallisissa liikkeissä. Yläkuvassa sormet saa upotettua suorien vatsalihasten väliin, vaikka reunat eivät olekaan kovin kaukana toisistaan. Alemmassa kuvassa on tehty pieni päännosto jota ennen lantionpohjan aktivointi ylöspäin ja kevyt vatsanpeitteiden tiivistys. Tällöin sormet pysähtyvät jännesaumaan samalle tasolle suorien vatsalihasten kanssa ja tuntuma sormen alla on napakka ja trampoliinimainen tunne.

Treenaa oikein!

Lantionpohjan ja keskivartalon aktivoitumis järjestys tulisi olla oikea. Tuki lähtee lantionpohjan kautta, jossa suunta on ylöspäin ja tämän jälkeen vatsanpeitteiden kevyt tiivistys ylöspäin (Ei voimakkaasti kohti napaa!) . Kun on aika treenata synnytyksen jälkeen, saattaa toiselle soveltua keskivartalon kuntoutukseen paremmin jokin eri alkuasento kuin toiselle. Kireydet kehosta tulisi kuitenkin ottaa myös huomioon, sillä ne estävät usein opitimaalisen asennon löytämistä. Jos esim. alaselkä on kovin kireä ja saattaa se pullauttaa vatsaa eteenpäin, ylläpitää erkaumaa ja vaikeuttaa lantionpohjan ja vatsan oikeanlaista aktivoitumista.

Tärkeää harjoittelussa on tunnistaa kuinka oma keskivartalo toimii ja käyttäytyy. Tämän jälkeen jopa ns. suora vatsarutistus helpotetusti pienellä pään nostolla voi ollakin jännesaumaa kuntouttava liike, eikä kiellettyjen listalla, kuten erkauman yhteydessä usein ajatellaan. Muistakaa; Liike on lääke -sanonta toimii myös synnytyksestä palautumisessa. Missään nimessä ei kannata pelätä liikaa erkauman syntymistä ja olla vuosi kaupalla käyttämättä kehoa, sillä jännesaumakin heikkenee siinä missä lihas, jos sitä ei käytetä ollenkaan.

Mikäli sinua mietityttää toimivatko nämä asiat oikein, on hyvä hakeutua koulutettulle äitiys- ja lantionpohjan fysioterapeutille tarkastamaan asia. Muutamalla käynnillä on varmasti suuri merkitys kehon hyvinvoinnille ja voit ennaltaehkäistä mahdollisia myöhempiä selkäkipuja ja lantionpohjan ongelmia. Vaikka tämä teksti sisälsi asiaa erkaumasta, on hyvä muistaa että äitiysfysioterapia on kokonaisvaltaista hoitoa, joka sisältää paljon muutakin kuin erkauman tutkimista.

Terhi Antikainen

Äitiys- ja lantionpohjan fysioterapeutti

Somatic Pilates -ohjaaja

FAF personal trainer

Urheiluhieroja, raskaushierontakouluttaja

SUHK Mama, Espoonlahti, Kivenlahdentie 7.

@antikainenterhi

@suhkmama

Kesäkuusta alkaen löydät SUHK Maman Äitiyfysioterapeutin vastaanoton Espoon lisäksi myös Helsingin ydinkeskustasta Kampista, osoitteesta Fredrikinkatu 47. Kampissa sinut ottaa vastaan vuosia alalla toiminut Sara Seppäläinen.

Ajanvaraus

Voiko sektioarvelle tehdä mitään?

Sektioarpi yltää ihon läpi kohtuun saakka , jolloin arpeutumista tapahtuu monessa eri kerroksessa. Arven kehittyminen ja lopullinen vakaantuminen kestää noin vuoden. Arpikudos ei jousta samalla tavalla kuin normaali kudos, lisäksi arpi voi muodostaa kiinnikkeitä ympäröiviin kudoskiin.

Arpikudoksen hoidossa pyritään vaikuttamaan arven ulkonäköön ja joustavuuteen. Hoidolla ennaltaehkäistään ongelmia kuten kireyden tunnetta, liikerajoituksia ja kipua sekä vaikutetaan siihen että arvesta tulee mahdollisimman siistin ja huomaamattoman näköinen. Alussa, paranemisvaiheessa, nestettä kertyy arven ympäristöön, hoidolla pyritään myös vähentämään tätä tuvotusta.

Arven hoitaminen voidaan aloittaa heti kun äiti pystyy tulemaan hoitoon. Parhaan tehon saa jos arven hoito aloitetaan kehittymisvaiheessa, mutta myös vuosia vanhojen arpien käsittely tuo hyviä tuloksia!

Sektioarpien käsittelyä, sekä turvotusta ehkäisevää lymfaterapiaa tekee SUHK Mamalla Riitta!

Ajanvaraus

Kevään pilates tunnit alkavat viikolla 4!

Ilmoittautumiset kevään 2019 pilatestunneille on jo alkanut. Tuntien aikataulut näet alla. Kaikki tunnit järjestetään pienryhmänä, joten paikkoja on rajoitetusti.

Uusina tunteina keväälle tulevat maanantain jatkotason pilates klo:19.30 ja torstain jatkotason pilates klo:10.00 SUHK Suomenojalla.

Pilates Alkeet                                          Ma 16.30

Äitiyspilates Odottaville                   Ma 18.00

Pilates Jatkotaso                                  Ma 19.30

Äitiyspilates Synnyttäneet              Ke 12.00

Pilates Jatkotaso                                   To 10.00, SUHK Suomenoja

 

Pilates 5x 60min 100€

Pilates 10x60min170€

 

Kevään tunnit alkavat maanantaina 21.1.2019 alkaen.

 

Ilmoittautumiset ja lisätiedot:

terhi.antikainen(at)suhk.fi , 0445044888

Fysioterapeutti

Somatic pilates-ohjaaja

FAF personal trainer

SUHK Mama

Onnea tuore äiti!

Oletko vastasynnyttänyt ja pohdit, miten huoltaa kehoa raskauden ja synnytyksen aiheuttamalta rasitukselta oman toiminnan avulla, miten lähteä liikkeelle synnytyksen jälkeen ja mitä tulee ottaa huomioon turvallisessa liikunnan aloittamisessa? Vajaan kahden viikon kuluttua alkaa jälleen synnytyksestä palautuminen – kurssi. Kurssi on monipuolinen kokonaisuus sekä teoriaa että käytännön harjoituksia liittyen raskauden ja synnytyksen jälkeiseen turvalliseen liikuntaan, kudosten kuormituksen vähentämiseen ja lihastasapainon löytämiseen.

Normaalisti keho palautuu spontaanisti raskaudesta ja synnytyksestä muutamassa kuukaudessa, mutta aina palautuminen ei tapahdu itsestään, jolloin tarvitaan tietynlaisia terapeuttisia harjoitteita kehon optimaalisen toiminnan palauttamiseksi.

Vaikka palautuminen lähtisi spontaanisti liikkeelle, on tärkeä tietää, miten kehoa ja kudoksia pystyy ennaltaehkäisevässä mielessä vahvistamaan ja tasapainottamaan, jotta toimintahäiriöitä ei pääse tulevaisuudessakaan syntymään. Synnytyksestä palautuminen -kurssi painottuu preventiiviseen fysioterapiaan, eli pyrimme kurssilla vaikuttamaan ennaltaehkäisevästi kehon kudoksiin ja toimintaan jo ennen mahdollisten oireiden ilmenemistä ja vahvistamaan kehoa niin, että palautuminen mahdollistuu.

Odotusaikana keho joutuu vastaanottamaan totutusta poikkeavaa kuormitusta kasvavan kohdun, nopean painonnousun ja hormonaalisten muutosten myötä. Lantionpohjaan kohdistuva paine on suuri raskauden loppuvaiheessa, selän kuormitus lisääntyy lihasepätasapainon ja kehon painopisteen muuttumisen myötä.

Kurssilla opit, kuinka auttaa kehoa ja kudoksia palautumaan raskauden aikaisesta kuormituksesta ja vähentämään kudoksiin kohdistuvaa painetta kehon asennon, hengityksen, liikkuvuuden ja lihasaktivaation kautta.

Jokaisella kerralla otamme yhden aihealueen käsittelyn alle, jota käymme ensin teoriassa läpi ja siirrymme siitä käytännön harjoituksiin. Kurssilta saat mukaasi kattavan materiaalipaketin.

  • Kurssin kesto 5 x 75min
  • Kurssi kokoontuu perjantaisin 16.11.-14.12.2018
  • Kellonaika 9.30-10.45
  • Osoite Kivenlahdentie 7, Espoo
  • Hinta 125€
  • Ohjaaja Karoliina Oksala, valmistuva fysioterapeutti ja liikuntaneuvoja
  • Kurssille voi ottaa n.2-6kk ikäisen vauvan mukaan
  • Maksuvälineenä käy myös Smartum ja Edenred liikuntasetelit
  • Lisätiedot ja ilmoittautuminen mama(at)suhk.fi

Kurssi sopii sinulle, jos kaipaat tietoa

  • miten lähteä turvallisesti liikkeelle synnytyksen jälkeen
  • miten tukea kehon ja kudosten palautumista raskauden ja synnytyksen aiheuttamalta rasitukselta
  • miten löytää uudelleen tasapainoinen ryhti
  • miten löytää syvä keskivartalon tuki
  • mitä tulee ottaa huomioon nosto- ja kanto-otteissa

Lämpimästi tervetuloa mukaan!

Äitiysosteopatia raskausaikana

Raskausaikana naisen keho käy läpi suuria muutoksia. Hormonaaliset tekijät, äidin kehon lähtötilanne ja rakenne määrittelevät nopeasti kasvavan sikiön elinolosuhteet ja molempien voinnin koko raskausajan. Äidin kehon painopiste muuttuu sikiön kasvaessa ja tämä jo itsessään aiheuttaa jännitteitä äidin kehoon.

Raskaus on luonnollinen tila, mihin naisen elimistö on rakennettu. Osteopatialla voidaan auttaa naisen kehoa sopeutumaan raskausajan muutoksiin ja valmistella kehoa tulevaan synnytykseen, jotta se olisi mahdollisimman luonnonmukainen kokemus molemmille.

Osteopatialla voidaan auttaa raskausaikana mm. alaselkäkipuja, närästystä, liitoskipuja, päänsärkyä, turvotusta ja raajojen oireita. Äidin kehoa tasapainotetaan, kohdun ligamentteja hoidetaan ja tarvittaessa voidaan hoitaa myös sikiön asentoa vatsassa. Osteopatialla hoidetaan myös perätilavauvojen kääntämisiä lempeällä ja miellyttävällä tavalla. Tällöin vauvaa ei kuitenkaan käännetä, vaan luodaan kohtuun mahdollisimman hyvät olosuhteet sille, että vauva itse mahtuisi kääntymisen tekemään. Osteopatialla voidaan auttaa myös yliaikaisilla raskausviikoilla synnytyksen käynnistämisessä. Näissäkin tilanteissa tuetaan kehon omia prosesseja muuttamatta ja pakottamatta sitä mihinkään.

Kokemus raskausajan osteopatiasta on rentouttava sekä äidille että syntyvälle lapselle. Useat asiakkaat ovat kokeneet saavansa osteopatiasta apua myös synnytyspelkojen käsittelyyn, oppiessaan tuntemaan ja luottamaan omaan kehoonsa ja sen ihmeitä tekevään elämänvoimaan.

Osteopaatti D.O. Anne Väisänen

Ajanvaraus Äitiysosteopatiaan

 

Äitiysosteopatiaa SUHK Mamalla marraskuusta alkaen!

1.11 alkaen SUHK Mamalla Espoonlahdessa on tarjolla myös Äitiysosteopatia palvelu. Olemme erittäin iloisia saadessamme pitkään alalla toimineen Annen joukkoomme täydentämään teidän äitien- ja nyt myös vauvojen moniammatillista hoitoketjua. Milloin ja miksi kannattaa varata aika äitiysosteopaatille? Siitä kirjoitamme pian lisää!

Varaa aika Äitiysosteopatiaan Annelle

”Hei,

olen Anne Väisänen osteopaatti D.O. Erityisosaamisena minulla on raskausajan sekä synnytyksen jälkeinen osteopatia sekä lasten osteopatia. Miellän itseni kuitenkin koko perheen osteopaatiksi, joten vastaanotolleni ovat tervetulleita kaikki ikään, tilanteeseen ja sukupuoleen katsomatta. Olen koulutussuuntaukseltani klassinen osteopaatti ja hoidan ihmistä kokonaisvaltaisesti, auttaen kehon omaa fysiologiaa kohti terveyttä. Käytän hoidoissani monipuolisesti ja lempeästi erilaisia tekniikoita. Jokainen hoito on yksilöllinen kokonaisuus ja tekniikat valitaan potilaan iän, kunnon ja tilanteen mukaan.”

Anne

Synnytyksestä palautuminen-kurssi

Seuraava Synnytyksestä palautuminen-kurssi on tulossa jälleen marraskuussa!

  • Kurssin kesto 5 x 75min
  • Kurssi kokoontuu perjantaisin 16.11.-14.12.2018
  • Kellonaika 9.30-10.45
  • Osoite Kivenlahdentie 7, Espoo
  • Hinta 125€
  • Ohjaaja Karoliina Oksala, liikuntaneuvoja ja fysioterapeuttiopiskelija
  • Kurssille voi ottaa n.2-6kk ikäisen vauvan mukaan
  • Lisätiedot ja ilmoittautuminen mama(at)suhk.fi

Kurssi sopii sinulle, jos kaipaat tietoa

  • miten lähteä turvallisesti liikkeelle synnytyksen jälkeen
  • miten tukea kehon ja kudosten palautumista raskauden ja synnytyksen aiheuttamalta rasitukselta
  • miten löytää uudelleen tasapainoinen ryhti
  • miten löytää syvä keskivartalon tuki
  • mitä tulee ottaa huomioon nosto- ja kanto-otteissa

Kurssi sisältää teoriaa ja käytännön harjoituksia.

Lämpimästi tervetuloa mukaan!

Syksyn pilatestunnit alkavat ensi viikolla Espoonlahdessa!

Kesä alkaa kääntymään kohti syksyä ja on aika huolehtia oman kehon hyvinvoinnista. Pilates tunnit jatkuvat Espoonlahden toimipisteessä maanantaina 13.8 alkaen ja tuntivaihtoehtoja on nyt useampi kuin ennen. Valitse omasi pian ja ilmoittaudu mukaan!

Pilates on loistava tapa huoltaa omaa kehoa, palauttaa sitä yksipuolisesta toimistotyöstä tai lisätä liikkuvuutta vaikkapa rankan salitreenin ohessa.

Tunnit toteutetaan pienryhmä tuntina, joten tule rohkeasti mukaan alkeistunnille!

Syksyn aikataulu

Ma 16.30 Pilates Alkeet

Ma 18.00 SUHK Mama Äitiyspilates odottaville (2 paikkaa jäljellä!)

Ke 8.00 Pilates Alkeet

Ke 12.00 SUHK Mama Äitiyspilates synnyttäneille

To 9.30 Pilates Alkeet/-jatkotaso

Ilmoittautumiset ja lisätiedot terhi.antikainen(at)suhk.fi

SUHK Espoonlahti Kivenlahdentie 7, 02320 Espoo.

Mattotunnit

5x60min 100€

10x60min 170€

Terhi Antikainen

Lantionpohjan fysioterapeutti

Äitiysfysioterapiaan erik.

Somatic Pilates ohjaaja

FAF personal trainer

Urheiluhieroja, raskaushieronta

Lymfaterapialla apua turvotukseen

Monet naiset kokevat jossain vaiheessa raskautta turvotusta. Turvotus on etenkin loppuraskauden aikana varsin yleinen vaiva, joskin sitä voi esiintyä myös ihan alkuraskaudesta lähtien. Raskausaikana kehon nestemäärä lisääntyy ja muun muassa veren määrä on normaalia suurempi. Loppuraskautta kohti kohtu kasvaa, se alkaa painaa lantion veri- ja lymfasuonia ja virtaus hidastuu. Myös hormooneilla on osuutensa turvotuksen synnyssä.  Verisuonet voivat myös turvota, joka voi muodostaa suonikohjuja etenkin jalkoihin. Raskausajan hormonit aiheuttavat sen, että verisuonet rentoutuvat, jolloin niiden läppien ympärille kasaantuu verta.

Turvotus voi aiheuttaa kankeutta,kipua ja paineentunnetta raajoissa sekä nivelissä. Se voi vaikeuttaa äidin liikkumista, mikä taas lisää turvotusta, koska liikunta parantaa nestekiertoa. Turvotus yhdessä kasvavan vatsan kanssa voi tuntua tukalalta.

Joillakin äideillä turvotus jatkuu tai jopa pahenee synnytyksen jälkeen. Tämä helpottaa yleensä muutamassa viikossa, ja kun äiti pääsee taas liikkumaan. Joillakin äideillä on turvotusta koko imetysajan, tämä johtuu imetyshormoneista ja loppuu kun imetys loppuu.

Raskaudenaikaista ja –jälkeistä, sekä imetyshormoneista johtuvaa turvotusta voi helpottaa oikealla ruokavaliolla, liikunnalla sekä lymfaterapialla.

Lymfahieronta on turvallinen hoito helpottamaan  turvotusta raskauden aikana, sen jälkeen, sekä ennaltaehkäisemään suonikohjuja.   Hoito on miellyttävä ja rentouttava, joten tuleva tai tuore äiti pääsee myös rentoutumaan! Lymfaterapeutti osaa myös neuvoa ruokavalio- ja liikunta-asioissa, nestekierron parantamiseksi.

Lymfaterapiaa käytetään myös arpien hoitoon. Sektiohaavan arpea on hyvä alkaa hoitamaan heti kun äiti vaan pääsee liikkeelle. Sektiohaava yltää ihon läpi kohtuun saakka, jolloin arpeutumista tapahtuu monessa kerroksessa, tämä voi vaikuttaa ryhtiin ja aiheuttaa kudosten kiristymistä. Aikaisin aloitettu arven hoito nopeuttaa sen parantumista ja ehkäisee mahdollisia ongelmia jatkossa.

Lämpimästi tervetuloa lymfaterapiaan!

Riitta Vesanen

riitta.vesanen(at)suhk.fi

Espoonlahden ja Suomenojan toimipiste

Varaa aika Lymfaterapiaan

Synnytyksestä palautuminen-kurssi

Oletko pohtinut miten lähteä turvallisesti liikkeelle synnytyksen jälkeen? Järjestämme SUHK Mamalla tulevana syksynä viiden kerran tiiviskurssin, jossa käydään läpi teoriaa, sekä käytännön harjoitteita synnytyksestä palautumiseen. Kaikki liikkeet ovat turvallisia aloittaa, vaikka synnytyksestä olisi kulunut vain vähän aikaa. Kehon palautuminen synnytyksestä vie usein aikaa, mutta sitä voidaan edesauttaa oikeanlaisella ohjauksella.

Tule oppimaan miten keho palautuu synnytyksestä fysioterapeuttisin keinoin! Jokaisen kerran vetää äitien ja lasten liikunnan parissa kauan työskennellyt ihana Karoliina Oksala. Kurssille voit ottaa vauvan (n.2-6kk) mukaan ja tapaamiset ovat kerran viikossa perjantaisin 31.8.-28.9.2018 Klo:9.30-10.30 SUHK Espoonlahden tiloissa osoitteessa Kivenlahdentie 7. Sitovat ilmoittautumiset 24.8. mennessä osoitteeseen mama(at)suhk.fi 5x60min kurssi 100€.

Tervetuloa mukaan!