Äitiysjooga

SUHK Mamalta löydät Äitiysjoogaa sekä raskaana oleville ja synnyttäneille. Kaikki tunnit toteutetaan kurssimuotoisina ja kaikki alkamassa olevat kurssit sekä vapaat paikat löydät verkkokaupasta.

Odottavien äitiysjooga

Jooga on kokonaisvaltainen harjoitusmenetelmä, joka lisää kehotuntemusta ja tukee sitä kautta synnytykseen valmistautumista ja siitä palautumista. Odottavien äitiysjooga tunnille voit tulla missä tahansa vaiheessa raskautta. Lempeillä asanoilla voidaan helpottaa raskauden aiheuttamaa kuormitusta kehossa ja tunnilta saat luottamusta jatkaa turvallista liikettä läpi raskauden. Tunnilla huomioidaan hengitys lantionpohjaa unohtamatta. Tunti päätetään rentoutusharjoitukseen, jonka aikana on mahdollisuus päästää irti kaikesta tarpeettomasta ja luoda yhteyttä vauvaan.

Synnyttäneiden äitiysjooga

Palaa joogan pariin turvallisesti synnytyksen jälkeen! Synnyttäneiden äitien joogatunnille voit hakeutua synnytyksen jälkeen heti kun siltä tuntuu. Tunnilla liikutetaan ja vahvistetaan kehoa turvallisesti, huomioiden mm. synnytystapa ja synnytyksestä kulunut aika. Tunnilla vahvistetaan kehotuntemusta ja tuetaan kehon palautumista synnytyksestä. Tunnilla käydään läpi myös vauva-arkea helpottavia asanoita ja vahvistetaan mm. selkää ja ranteita. Tunti soveltuu hyvin äidin ensimmäiseksi tavaksi lähteä liikkeelle synnytyksen jälkeen ja tunnille ovat tervetulleita mukaan vielä paikallaan pysyvät (n.2-6kk)ikäiset vauvat.

Odottavine ja synnyttäneiden äitiysjooga ryhmiä ohjaa Äitiys- ja lantionpohjan fysioterapeutti, Somatic pilates ohjaaja ja Heartful Yoga opettaja (RYT200) Terhi Antikainen.

YIN-jooga tunnit

Yin-jooga sopii kaikille, jotka kaipaavat rauhoitusta sekä keholle, että mielelle. Et tarvitse
aikaisempaa joogakokemusta, eikä haittaa vaikka et olisi harrastanut liikuntaa pitkään
aikaan. Yin-joogan aikana pääset hetkeksi irtautumaan arjesta ja antamaan hetken vain
itsellesi.


Rauhallinen yin-joogatunti sopii hyvin synnytyksestä ja vauva-arjesta palautumiseen tai
muuten vain pysäyttämään kiireen arjen keskellä. Passiivisesti tehtävien pitkäkestoisten
asanoiden (noin 3-5 min) ansiosta harjoituksen avulla on mahdollista vaikuttaa syvällä
kehossa oleviin sitkeisiin jännityksiin, kun lihakset pidetään asanoiden aikana rentoina.
Säännöllisesti tehtynä yin-joogan avulla on mahdollista palauttaa kehon luonnollista
liikkuvuutta. Ohjaaja auttaa sinua olemaan läsnä hetkessä ja parhaimmillaan pääset
harjoituksen aikana ihanaan rentouttavaan meditatiiviseen olotilaan. Tunti päättyy pitkään
loppurentoutukseen.


Odottavien yin-joogatunnilla lähestytään harjoitusta erityisen lempeästi ottaen huomioon
kehossa vallitsevan relaksiinihormonin vaikutus (relaksiinihormoni löysyttää ja pehmentää
niveliä ja nivelsiteitä synnytystä varten). Harjoituksen aikana hyödynnetään myös
hengityksen rentouttavaa vaikutusta, pidetään lepotaukoja asanoiden välissä ja asanoiden
kesto on hieman lyhyempi kuin yin-joogassa keskimäärin. Ohjaaja auttaa hyödyntämään
apuvälineitä (bolsteri, viltti, blokit), jotta jokaisessa asanassa olisi mahdollisimman hyvä olla.
Tunti päättyy pitkään loppurentoutukseen.


Yin-joogaa ohjaa fysioterapeutti Terhi Autio. Terhi on
kouluttautunut myös Somatic-Pilatesohjaajaksi ja ohjannut paljon erilaista liikuntaa
pilateksesta vauvauintiin ja lumilautailuun. Yin-joogaohjaajana Terhi tykkää luoda
rauhoittavan ilmapiirin ja kannustaa asiakkaita opettelemaan kuuntelemaan oman kehon
tuntemuksia sekä olemaan läsnä hetkessä. Lämpimästi tervetuloa tunneille rentoutumaan ja
nauttimaan hyvästä olosta!


Yin-jooga tunnit myynnissä kertamaksuna 1 x 75 min verkkokaupassa.